כאב גרון - רקע וגורמים

כאבי גרון הינו מטרד שליווה וילווה כל אחד ואחת מאיתנו, בייחוד בעונת החורף הקרה. מדובר במטרד בהחלט לא נעים (המתבטא בתחושת כאב וגירוי בלוע באופן רצוף או בעת בליעה ודיבור) אשר מפריע לתפקוד היומיומי ובמקרים כאב גרון חזק כמו במקרה של דלקת הדבר יצריך טיפול ומנוחה, מה שיתבטא באובדן ימי עבודה. אי לכך, חשוב להיות מוכנים לכך (הרגישות משתנה בין אדם לאדם) ולבצע פעולות מניעה ובמידה וזה קורה – לדעת מראש כיצד להתמודד עם התופעה בצורה היעילה ביותר. כאב הגרון יכול להיגרם מגורמים זיהומיים אשר מתחלקים לדלקות גרון וירליות (וירוס) ולדלקות גרון חיידקיות. ייתכנו גם גורמים שאינם זיהומיים (פחות נפוץ) שיוצרים את הגירוי והכאב, כגון: עישון סיגריות, צריכת אלכוהולות ומחלות שונות.

דלקות גרון נגיפית – הסיבה הנפוצה יותר להתפתחות כאב בגרון, במקרים אלה הדלקת היא פחות חזקה ואינה מצריכה טיפול תרופתי ייעודי (כמו אינטיביוטיקה).

דלקת גרון חיידקית – 10% מהדלקות בגרון הן חיידקיות והן נגמרות מסוגים שונים של חיידק הסטרפטוקוק, במקרה זה מדובר בדלקת חריפה יותר אותה מאתרים באמצעות משטח גרון והטיפול הקונבציונאלי הוא מתן אנטיביוטיקה.

חשוב – רגע לפני שנגיע לרשימת תרופות הסבתא, נציין כי במצבים בריאותיים כגון: קוצר נשימה, חום גבוה שלא יורד, הקאות, נפיחויות בפנים או בצוואר, הופעת פריחות ועוד – יש ללכת לבדיקה לבדיקה אצל הרופא.

התרופות של סבתא לטיפול בכאבי גרון

1. דבש

לדבש תכונות אנטי בקטריאליות ומסייע בהתמודדות במצבים בהן התפתחה דלקת בגרון (בעזרת אנטי אוקסידנטים ואנזימים). המרקם של הדבש אשר מצפה את דפנות הגרון מסייע גם הוא בהקלה על תחושת הצורבת והשורפת של הגרון, מה שמקל גם על היכולת לבלוע.

איך משתמשים? ניתן לקחת כפית דבש מידי מספר שעות, כשניתן להוסיף אותה לכוס מים חמים או בשילוב מושלם של כוס תה עם לימון. חשוב להשתמש בדבש שלא עבר תהליך חימום אשר מפחית בסגולותיו האנטי דלקתיות.

2. פרופוליס

נשארים במשפחת הדבש. הפרופוליס זהו דבש מיוחד בעל תכונות אנטי דלקתיות העשיר בויטמינים אשר משמש גם כאמצעי לאיטום הכוורת. הפרופוליס הינו בעל שימוש נרחב בעולם כתרופה אנטיביוטית טבעית והוא אף מומלץ על ידי הרפואה הקונביציונאלית כאמצעי ראשוני להקלה על כאבי גרון וכזרז להחלמה.

איך משתמשים? הפרופוליס מוצע למכירה בבתי מרקחת ובתי טבע כספריי לגרון (הספריי של אלטמן למשל מגיע גם עם ידית ארוכה אותה ניתן להכניס לעומק הגרון להתזה מדויקת יותר אל האזור הרגיש), בכוסות או בנוזל.

3. גרגור מי מלח

שיטה ותיקה, פשוטה ויעילה היא גרגור של מי מלח, באמצעותה ניתן להקל על הכאבים, לנקות את הגרון מחיידקים ואף לגרום ליצירת שחרור ליחה.

איך משתמשים? יש להוסיף כרבע עד חצי כפית מלח אל תוך כוס מים חמים, מגרגרים – חשוב לבצע את הגרגור עמוק בגרון אבל מצד שני חשוב לא לבלוע ולא להגזים יתר על המידה בשימוש במלח. אחרי מספר גרגורים יש לירוק את המלח החוצה. הגרגור עשוי להרגיע את האזור באופן מיידי וניתן לחזור על הפעולה בכל עת שהגרון שורף וכואב.

4. לימון

לימון מוסיף המון!. מיץ הלימון עתיר בויטסמין סי וכן במגוון תכונות אנטי בקטריאליות, הוא משפר גם כאמצעי הגנה מפני מחלות הפוגעות במערכת החיסונית וכן מקל על ומסייע בזירוז ההחלמה בעת כאב גרון.

איך משתמשים? ניתן להשתמש בדרך המסורתית באמצעות חליטת לימון (לסחוט טיפות מהפרי עצמו) יחד עם כוס תה חם ודבש.  לא מומלץ להשתמש בלימון משומר או במיץ לימון בכלל על בסיס יומיומי קבוע, הדבר עלול לגרום לשחיקת ציפוי השיניים.

5. שום

השום הינו בעל תכונות אנטיביוטיות חזקות והינו בעל השפעה בהתמודדות ומיגור זיהומים חיידקיים.

איך משתמשים? כדי להקל על אכילת השום (שהוא מן הסתם לא בטעם של מעדן משובח) ניתן לטחון אותו ולשלבו עם כפות גדושות של דבש או לשלבו עם ירקות נוספים. ההמלצה היא לאכול אותו גולמי ככל האפשר, בעת הטחינה של השום משתחרר חומר האליצין, המכיל למעשה את כל התכונות האנטי דלקתיות, לכן יש פשוט לטחון את השום ולאכול אותו מיד לאחר מכן.

כאב גרון

6. ויטמין C

הסגולות הרבות של ויטמין C הן ידועות, וכן הן גם כוללות תכונות אשר מחזקות את המערכת החיסונית ומסייעות בהתמודדות עם כאבי גרון וזיהומים במערכת דרכי הנשימה.

איך משתמשים? פשוט לאכול מזונות העתירים בוטימין C, אם זה פירות הדר כמו תפוז ולימון, קיווי, פלפלים (גמבה) או לחילופין לצרוך אותו באמצעות תוספי תזונה (הזמינות שלו כה גבוהה בפירות וירקות כך שנטילתו כתוסף תזונה אינה נחוצה לרוב).

7. מרק עוף / מרק תימני

כשאנו סובלים מכאבי גרון ישנו קושי לאכול מאכלים מסויימים ובפרט מזונות קרים. מרק עוף חם נותן מענה מושלם למצב זה – הוא מסייע בהקלה על כאבי הגרון, הוא מכיל מים ונוזלים אשר מחזקים את הגוף, הוא מזין ופשוט טעים. מומלץ לאכול גם מרק תימני הכולל תערובת חוואייג' המכילה כמון, כורכום, הל, כוסברה וחילבה (בתוספת קישוא ותפו"א) – כל אלה תורמים באופן כזה או אחר לחיזוק הגוף שלנו.

איך משתמשים? ניתן להכין מרק עוף בעצמכם, או לרכוש מנות מרק עוף מוכנות או לבקש מקרוביכם להשקיע בהכנת מרק עוף או מרק תימני משובח ומזין.

8. ג'ינג'ר (זנגביל)

הג'ינג'ר נמצא כיעיל במצבים אנטי דלקתיים ומפחית ליחה ולכן הוא מהווה אמצעי מעולה בהקלה וזירוז ריפוי מצבים של דלקות וכאבי גרון.

איך משתמשים? ניתן לרכוש אבקת ג'ינג'ר מחנות תבלינים או לקנות שורש ג'ינג'ר (הזמין בכל סופר) לגרדו, ולמהול אותו בתה (מומלץ עם לימון ודבש). לאמיצים מביניכם ניתן להשרות את השורש במים חמים למשך כ-10 דקות ולאחר מכן ללעוס אותו.

8. חליטות צמחים

ישנם צמחים רבים המהווים כמקור אנטי בקטריאלי אשר עשויים להקל ולסייע בריפוי דלקות וכאבי גרון, הרשימה היא נכבדת ונציין כאן את חליטות הצמחים הבולטות והיעילות שבהן:

(את כל הצמחים ניתן לחלוט ולשתות עם תה וכן לעשות קוקטייל המשלב מספר צמחים)

א. קמומיל – בעל תכונות אנטי דלקתיות ומכיל נוגדי חמצון.

ב. לואיזה – גם היא עשירה בנוגדי חמצון ובעל תכונות אנטי דלקתיות.

ג. אכינצאה – יעיל במיוחד נגד זיהומים וחיזוק המערכת החיסונית, ניתן לחלוט את הצמח וכן לצרוך אותו באמצעות טבליות או כתמצית.

ד. מרווה – למרווה סגולות אנטי בקטריאליות וחיטוי, יש לחלוט מספר עלי מרווה במים חמים כשניתן להמתיקם בדבש ולשתות יחד עם לימון.

ה. עלי בזיליקום (ריחן) – יש לחלוט מספר עלי בזיליקום ולערבב עם מידה שווה של דבש, למהול בתה ולשתות. העלים נמצאו כמסייעים גם הם בהקלה ובריפוי דלקות בגרון.

9. חומץ תפוחים

חוץ התפוחים מסייע בהתמודדות בדלקות חיידקיות ומקל על התחוש הלא נעימה והשורפת של כאב הגרון ורק תורם בהוצאת ליחה.

איך משתמשים? ניתן למהול את החומץ יחד עם דבש ומים חמים (או תה) ולשתות, או לחילופין להוסיף כ2-3 כפות חומץ יחד דבש לתוך כוס מים פושרים-חמימים ולגרגר מספר פעמים.

10. אדים

באמצעות אדים ניתן להרגיע את כאב הגרון והקל על צינון ונזלת.

איך משתמשים? ניתן להשתמש במכשיר אדים כדי לנשום אדים או במידה וידכם אינה משגת את המכשיר לחמם סיר/קומקום, להתקרב אל הסיר/קערה/קומקום עם מגבת שמכסה אותם ואת הראש, כדי שהאדים לא יברחו ותוכלו לנשום אותם. ניתן גם להשתמש במפזר אדים באופן כללי בחדר כדי להגביר את הלחות בו, מה שמסייע בהקלת על תחושת הכאב השורפת בגרון.

אמצעים נוספים להקלה על כאבי גרון

אבץ – נוגד חמצון, מציצה טבליות אבץ מקלה על נפיחויות בגרון

קינמון – מקלה ומועילה בהתמודדות עם כאבי גרון, ניתן למהול אותו בתה חם יחד עם דבש.

תוספי תזונה / תרופות טבעיות מומלצות להקלה וטיפול בכאבי גרון

יצרןשם המוצרתיאורלקנייה במחיר משתלם
אלטמןפרוטק ספריי לגרון Protec Sprayספריי צמחי מרפא לגרון לשימוש בעת כאבי גרון ובזיהומים בחלל הפה • ספריי נוח לשימוש כולל ידית • מכיל פרופוליס, אכינצאה, תימין ומרווהלקנייה

מוצרים מומלצים מ-Iherb